Nikon D850 - Een namiddag op stap met een Nikon D850

About Nikon cameras(Film, coolpix, DSLR and Nikon mirrorless "Z"), lenses, accessories, links and firmware updates and sample pictures.

Moderator: Stany Buyle

Post Reply
User avatar
Stany Buyle
moderator
Posts: 2890
Joined: Sun 30 Nov 2008 15:05
Active Member?: Yes
Post pictures?: Yes
Contact:

Nikon D850 - Een namiddag op stap met een Nikon D850

Post by Stany Buyle »

---------------------------------
verwante topic: :arrow: Nikon releases the D850 (& product info)
verwante topic: :arrow: LIVE Hands-on Panel Discussion
related topic: :arrow: First picture with my own D850, very dim light, iso 12800 with link to NEF file
---------------------------------

Goedemiddag iedereen!

Ik had het geluk om vorige week de gloednieuwe Nikon D850 gedurende een paar uur te kunnen uittesten.

Wow, wat een toestel!

Image

Omdat de camera waarmee ik een namiddag op stap mocht een pre-productiecamera was heb ik niet het recht om de foto's die ik ermee genomen heb online te zetten.
Voor een uitgebreid vervolg met foto's in allerlei situaties en bij verschillende iso's zal het nog een week of twee duren.
Ondanks het feit dat ik de foto's die ik genomen heb niet mag gebruiken voor deze inleiding kan ik wellicht toch een aantal eigenschappen en kwaliteiten toelichten die sommigen zouden kunnen interesseren...


Ik heb tijdens deze testrit met de D850 een 500 tal foto's gemaakt met volgende lenzen: De 70-200 F2.8 AF-S FL, de fantastische 200-500 AF-S(Klik hier voor de link naar mijn 200-500 review), de macro 105 AF-S F2.8, de 50mm F1.4, de 20mm F1.8 en mijn geliefkoosde prehistorische 28-105 AF-D F3.5-5.6 die ik graag meeneem op lange wandelingen samen met de nieuwste compacte, superscherpe en relatief lichte (680gr) Nikon AF-P 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR

D850, eerste indrukken:

Body en ergonomie: Als je vertrouwd bent met een nikon D800 of D810 én een D500 dan zal je al gauw merken dat de D850 aan de buitenkant een samensmelting is van beide en onder de motorkap veel gemeen heeft met de Nikon D5.
De D850 body is een beetje kleiner dan de D810, met de knoppen ongeveer op dezelfde plaats, het beweegbaar scherm en de joystick van de D500 en de iso knop op dezelfde plaats als bij de D500.

Gewicht: De D850 weegt met accu en geheugenkaart 1005 gr terwijl de D810 980 gr weegt en de D500 860 gr

Optische zoeker: De optische zoeker(met 0.75x de grootste ooit bij een FF spiegelreflex) van de D850 is heel bijzonder, ook voor brildragers zoals ik. Je hebt met deze bijzonder heldere en grote zoeker een perfect panorama van hetgeen je wil fotograferen en een luxe om scherp te stellen of je bewegend onderwerp te volgen.
Ondanks het feit dat ik wellicht nooit in DX formaat zal fotograferen met deze camera (hij wordt er niet sneller door) heb je dankzij deze enorm comfortabele optische zoeker een mooi beeld van het duidelijk afgetekend en verlicht DX beeldveld, en geen klein vakje zoals bij vroegere camera's.

Autofocus systeem: Het autofocus systeem is precies hetzelfde als de Nikon D5 en als je dan toch in DX formaat zou gaan fotograferen heb je precies dezelfde afdekking met AF punten zoals bij de D500.
Voor bvb. landschap- of natuurfotografen heeft de D850 in LV wel een upgrade tegenover de D5 met extra kleine AF punten om nog preciezer te kunnen scherpstellen.

Beeldkwaliteit: De keuze van een nieuwe camera wordt natuurlijk voor het grootste deel bepaald door de beeldkwaliteit en die is bij de D850 ronduit indrukwekkend met prachtige kleuren en een nog hoger dynamisch bereik dan de Nikon D810. Het verschil is vooral merkbaar bij hoge iso's.
Ik heb tijdens de paar uur dat ik kon genieten van dit toestel een reeks portretten gemaakt van mijn echtgenote van iso 64 tot en met iso 102.400 en alle tussenstops en ze zag er zelfs bij iso 102.400 nog steeds fantastisch uit... :D
Naar mijn bescheiden mening zijn de beelden uit de D850 vanaf ongeveer iso +3200, en als je ze bekijkt in een A3+ print of op normale grootte op het scherm bijna een stop beter dan wat je in identieke situaties met de D810 krijgt. Bij hoge iso zijn de resultaten zeer gelijkaardig met de D750 maar dan met meer detail en veel meer resolutie. Ik heb ooit een vergelijkende test gedaan met D810 en D750 en bij zeer hoge iso vond ik de beelden met de D750 duidelijk beter, ondanks het feit dat de D810 is zijn geheel beschouwd duidelijk de veel meer professionele camera is..
Als test met de D850 heb ik o.a. bloemen gefotografeerd bij iso 25.600 en die zijn gewoon zeer goed bruikbaar zonder veel nabewerking.

Batterijen: Je kan ook de batterijen uit de D800/D810 en D500 gebruiken.

Aanraakscherm: Hier heeft de D850 een upgrade gekregen ten aanzien van de D5 en D500. Nu kan je ook zeer znel door de menu's scrollen door aanraking met je vinger. Héél handig.
Met mijn D500 gebruikte ik het aanraakscherm al zeer veel om scherp te stellen of om af te drukken, nu wordt het alleen nog beter.

Snelheid: De D850 is met zijn 7 beeldjes per seconde geen snelheidsmonster zoals de D5 maar je kan er mits de aanschaf van een optionele batterijpack wel een zeer behoorlijke sportcamera van maken met 9 beelden per seconde van 45Mp elk.

Stilte: Met zijn elektronische sluiter kan de D850 volledig stil functioneren aan 6 beeldjes /second. Ideaal voor opnames tijdens bvb klassieke muziek, toneel en huwelijksceremonies...

Geheugenkaarten: Ik heb voor deze test gewerkt met mijn lexar 128 Gb XQD kaart uit mijn D500 én een 64Gb SD kaart om de jpegs op te slaan. Met zo'n grote files heb je best wel wat (snel) geheugen nodig.

Knopverlichting: Op de locatie waar ik de D850 kon testen was het om 9 uur al donker en het was bijzonder handig om die verlichte knoppen te gebruiken.

Wordt vervolgd...

Vriendelijke groet,

Stany

:?: :idea: Is de D850 een interessante upgrade voor een D800 gebruiker? Jazeker!
:?: :idea: Is de D850 een interessante upgrade voor een D810 gebruiker? Ondanks het feit dat de D810 nog steeds een prachtige camera is geeft de D850 toch weeral wat meer mogelijkheden zoals Focus stacking en Focus Peak naast meer resolutie en behoorlijk wat meer snelheid.

---------------------------------
related topic: :arrow: Nikon releases the D850 (& product info)
---------------------------------
User avatar
Stany Buyle
moderator
Posts: 2890
Joined: Sun 30 Nov 2008 15:05
Active Member?: Yes
Post pictures?: Yes
Contact:

Na evaluatie van de vele honderden foto's met de D850...

Post by Stany Buyle »

Goedemorgen, -middag of/en -avond... :D

Na evaluatie van de vele honderden foto's met de D850...

Ik mag de afbeeldingen die ik gemaakt heb met de D850 niet publiceren, en ik heb ook geen RAW converter waarmee ik de NEFs kan bewerken, maar ik kan U vertellen wat ik zie als ik de JPEGS open :
  • jpegs recht uit de camera: Zeer weinig of geen werk in PP. Levendige kleuren, ongelooflijk scherp, ongelooflijk detail.
  • Zeer natuurlijke huidtinten
  • Aantrekkelijk verzadigde, warme kleuren, herinnert me aan mijn Fuji S5, maar niet overdreven ...
  • Mooie rode tinten
  • Natuurlijke (OOC) scherpte buiten verwachting.
  • Zelfs de beelden met mijn prehistorische 28-105 zijn fantastisch ...
  • Ik heb tussen de beelden een macro opname van een bloem bij iso 8000 en ik zie bijna geen ruis... De meeldraden zijn niet "fuzzy" maar haarscherp.
  • Ik heb een foto van een ree die staat te grazen op zéér grote afstand van mij, -we hadden hem gevonden met een verrekijker- en daarna uit de hand gefotografeerd met de 200-500 bij 500mm en iso 3600 omdat het donkerder begon te worden. De crop van de ree geeft ondanks alle slechte omstandigheden( te weinig licht, te hoge iso, uit de hand...) nog heel wat detail
Kan niet wachten om de mijne te krijgen ...

Vriendelijke groeten,
Stany
User avatar
Stany Buyle
moderator
Posts: 2890
Joined: Sun 30 Nov 2008 15:05
Active Member?: Yes
Post pictures?: Yes
Contact:

Nikon D850 files vragen om een krachtige PC

Post by Stany Buyle »

Ik ben ondertussen een tijdje bezig met die D850 files en ik merk dat ik nu toch echt een nieuwe PC nodig heb of op zijn minst zo'n supersnelle nieuwste generatie SSD (3200 MB/s, Schrijven: 1500 MB/s).
Met mijn huidige PC configuratie-Intel Core i7-2600K @ 3.40GHz, 16GB ram en een 250GB klassieke SSD (Samsung SSD 840 EVO 250GB (250GB)(*) voor mijn OS gaat het echt te traag...

Te traag, met Nikon software, wel véél sneller met ACDSee Ultimate 10, maar die kan nog geen D850 nef files lezen...
Qua beeldkwaliteit gaat en volgens mij echter niets boven nikon software...

Prettig weekend,
Stany

(*) die nieuws SSD's (3200 MB/s, Schrijven: 1500 MB/s) zijn gelukkig niet zo duur, zo'n 150 euro voor de 250GB versie.

Groetjes uit La douce France,
Stany
Post Reply