The moon on March 9th

Astro photography and astronomy related topics

Moderator: Stany Buyle

Post Reply
User avatar
Stany Buyle
moderator
Posts: 2893
Joined: Sun 30 Nov 2008 15:05
Active Member?: Yes
Post pictures?: Yes
Contact:

The moon on March 9th

Post by Stany Buyle »

March 9th, 20° C whereas it should be between -3 and 10°.
I don't like the cold for astro, so expectations were high.
I thought I had a clear sky...
1/80th second, iso 200.
Tripod stabilized with 5 liter water.
Disappointing result altogether... :(

Image

Thanks for looking,
Kindest regards,

Stany
Dodi
AFFILIATED MEMBER
Posts: 33
Joined: Tue 12 Apr 2011 10:25
Active Member?: Yes
Post pictures?: Yes

Re: The moon on March 9th

Post by Dodi »

Dag Stany,
Het is moeilijk om te beoordelen zonder de details te kennen. Was dit in primair brandpunt? Lenzen er tussen gebruikt? Uit de hand genomen? Hoe hoog stond de maan bij de opname?
Ik vind hem toch redelijk. De scherpte is er niet helemaal, maar dat kan aan tal van factoren liggen:
- in de eerste plaats al aan de seeing (stabiliteit lucht). In elk geval was het gisteren bij mij niet goed. Warm overdag, en een fikse afkoeling s avonds zorgt meestal voor zeer grote turbulentie.
- mirror klap trillingen, zeker genoeg tijd laten tussen het opklappen van de spiegel en het nemen van de foto. 3 seconden is het minimum - tenzij je een gigantisch stabiele opstelling hebt
- altijd afstandsbediening gebruiken, of via de pc verbinding. Selftimer is meestal niet voldoende omdat de tijd tussen spiegelklap en opname te kort is
Verder: altijd meer dan 1 opname nemen, misschien zelfs twintig of meer, en die samenvoegen via gratis software zoals bv Registax of Autostakkert. Die middelen de beelden uit, zoeken de beste er uit ook.
Meer opnames = minder ruis = meer mogelijkheid tot sharpening. De sharpening algoritmes van die softwares zijn ook beter dan PS.
Verder helpt het voor de kleur om de witbalans aan te passen in PS - zie mijn bijlage.
Ik zie redelijk wat cyaan en magenta rond de kraters op de terminator. Dat is bijna niet te vermijden (ik desatureer die kleuren gewoon bij de bewerking), zeker niet bij grote luchtonrust
of lage maanstand.
Dodi
Post Reply