Problemen met onscherpe foto's en ruis

About Nikon cameras(Film, coolpix, DSLR and Nikon mirrorless "Z"), lenses, accessories, links and firmware updates and sample pictures.

Moderator: Stany Buyle

Post Reply
maltje
AFFILIATED MEMBER
Posts: 19
Joined: Sun 18 Mar 2012 16:31
Active Member?: No
Post pictures?: No

Problemen met onscherpe foto's en ruis

Post by maltje »

Hoe stel ik de iso het best in:Nu is het toestel zo ingesteld:
Ruisonderdr. lange sluitertijd -on
Hoge ISO)ruisonderdrukking -HIGH
ISO gevoeligheid instellen -iso gevoeligheid 100
Autom inst iso gevoeligheid -on
Max gevoeligheis 6400
Langste sluitertijd 1/30
Dit moet ik nog ff allemaal goed lezen,want dat begrijp ik nog niet helemaal.

Sorry dat ik het in het Nederlands vraag.

mvg
User avatar
Stany Buyle
moderator
Posts: 2893
Joined: Sun 30 Nov 2008 15:05
Active Member?: Yes
Post pictures?: Yes
Contact:

Re: Problemen met onscherpe foto's en ruis

Post by Stany Buyle »

Goedemorgen,

Auto iso met D7000 en een max van iso van 6400 is volgens mij geen goed idee. 1/30 sec zal trouwens is zeer veel gevallen beelden opleveren met bewegingsonscherpte.
Beter de iso zo instellen dat je met de duim de iso kan veranderen terwijl je door de zoeker kijkt en in functie van de sluitersnelheid en als gouden regel sluitertijd is 2 x de brandpuntafstand of sneller. ttz met een lens van 24mm 1/50 sec of sneller, met een 500mm 1/1000 sec of sneller.
Beeldstabilisatie(VR) helpt voor camerabeweging en kan veel tragere sluitertijden toelaten voor statische onderwerpen maar kan geen wonderen doen als het onderwerp beweegt...
Auto iso werkt perfect in combinatie met manual mode en een voorafbepaald diafragma en sluitertijd.
Voor opnames binnen ben je meestal beter af met een flitser naar het plafond gericht bij lage iso dan met naturel licht en hoge iso.

Groet,
Stany
maltje
AFFILIATED MEMBER
Posts: 19
Joined: Sun 18 Mar 2012 16:31
Active Member?: No
Post pictures?: No

Re: Problemen met onscherpe foto's en ruis

Post by maltje »

Ik weet dat het een lastige vraag is,maar ik ondervind veel ruis (of misschien onscherpte) bij het maken van foto's in een iets donkerdere omgeving.
Maar deze lens zou het juist goed moeten doen in die omstandigheden.


mvg
Leen Koper
moderator
Posts: 468
Joined: Mon 1 Dec 2008 23:53
Active Member?: Yes
Post pictures?: Yes
Location: Zierikzee, the Netherlands

Re: Problemen met onscherpe foto's en ruis

Post by Leen Koper »

Ruis is meestal een gevolg van opnamen bij niet optimale lichtomstandigheden. Een objectief heeft daar weinig mee te maken, meestal is het verschil tussen een beter en een minder objectief slechts 1 stop.
Google eens op "ruis bij fotografie" en je vindt ongetwijfeld de nodige literatuur.

Overigens, het is de bedoeling dat dit forum in de engelse taal gehouden wordt, hoe slecht het ook is , het is nagenoeg altijd wel begrijpelijk; veel andere deelnemers kunnen het anders niet lezen en je zou zelf veel waardevolle informatie missen.
maltje
AFFILIATED MEMBER
Posts: 19
Joined: Sun 18 Mar 2012 16:31
Active Member?: No
Post pictures?: No

Re: Problemen met onscherpe foto's en ruis

Post by maltje »

De laatste keer in het Nederlands
Vraagje voor Stany:
Ik heb vorig jaar die D7000 van u gekocht maar weet u nog of het enkel met de 18-200 lens was of was er nog een 2de bij?

mvg

PS.Ik vond je prive adres niet.
Post Reply