Settings for BIF with Z-Bif en z6 met 500mm PF instellingen?

About Nikon cameras(Film, coolpix, DSLR and Nikon mirrorless "Z"), lenses, accessories, links and firmware updates and sample pictures.

Moderator: Stany Buyle

Post Reply
Thomas.B81
AFFILIATED MEMBER
Posts: 6
Joined: Fri 16 Aug 2019 23:53
Active Member?: Yes
Post pictures?: Yes

Settings for BIF with Z-Bif en z6 met 500mm PF instellingen?

Post by Thomas.B81 »

Wie kan mij helpen met de beste setup voor mijn z6 en 500mm PF om vogels in vlucht te fotograferen? Ik heb op internet veel gelezen en gezocht, maar ben er nog niet helemaal uit.
Groeten Thomas
--------
Who can help me with the right settings for BIF photography with Z6 (and the 500 PF).
Thanks,
Greetings,
Thomas.
User avatar
Stany Buyle
moderator
Posts: 2893
Joined: Sun 30 Nov 2008 15:05
Active Member?: Yes
Post pictures?: Yes
Contact:

Re: Settings for BIF with Z-Bif en z6 met 500mm PF instellin

Post by Stany Buyle »

Dag Thomas,

Ik heb redelijk wat geëxperimenteerd met de Z voor vogels in vlucht. Je vind mijn settings in volgende topics:

:arrow: My Z6' & Z7' AF optimisation setup...
:arrow: Birds and Dolphins in flight with Nikon Z7 & 70-300 AF-P
Image

De AF instelling die ik hiervoor het meest gebruik is wide-L

Image

Image
If I would write that I was doing predator birds in flight with a "perfectly in focus" rate of approx 80% without some evidence, some radical DSLR owners might react with silly nonsense as "one out of 10 in focus..."
So I made a screenshot with file numbers of the whole shoot of which all shown images were perfectly in focus:
Image
:arrow: Nikon Z for wildlife action

Image


Image
Meer info, settings en voorbeelden hier: :arrow: BIF with Z6 & nikon 200-500

Voor actie tegen een effen achtergrond (lucht) kan je ook auto AF gebruiken met een potentieel grote succes marge: :arrow: More BIFs with Nikon Z

Image

Image
Image

Verder nog, een topic geschreven door een insider:
Make Z7' AF faster while lowering fps..

Wat betreft de 500 PF, fantastische lens maar ik heb ze geretourneerd om dezelfde reden als je in dit youtube filmpje kan zien.
Ik wil de flexibiliteit van een zoom, en de 200-500 is een ongelooflijk goede en scherpe zoom voor zijn prijs... Spijtig genoeg zo zwaar...

Voor mensen met een Z7 en voorkeur voor lichter materiaal is de 70-300 AF-P een fantastische lens, snelle AF op Z en scherp. De hoge resolutie met veel marge voor croppen geeft veel mogelijkheden.
Voor een groter budget en tevens nog redelijk licht is de 80-400 AF-S een nog betere oplossing.

Wat betreft tracking met Z: Dit werkt gewoon niet goed of tenminste veel minder goed dan met D850, D4-D4S-D5 of d500 maar dat is voor mij geen probleem want ik heb dat ook met mijn DSLRs vrijwel nooit gebruikt.

Een belangrijke opmerking voor BIF photography: Sluitersnelheid (zo snel mogelijk maar in een aanvaardbaar compromis met iso) is SUPER belangrijk voor goede resultaten. ik hou altijd een minimum sluitertijd aan van 2x de brandpuntafstand tot 4-8 x voor erg snelle vogels zoals ijsvogels of parkieten.

Hopende U hiermee een beetje geholpen te hebben,
Vriendelijke groet,
Stany
kindest regards,

Stany
I like better one good shot in a day than 10 bad ones in a second...
http://www.fotografie.cafe
ritaB
Posts: 168
Joined: Fri 17 Apr 2009 22:05

You can support this website...

Post by ritaB »

Thomas.B81
AFFILIATED MEMBER
Posts: 6
Joined: Fri 16 Aug 2019 23:53
Active Member?: Yes
Post pictures?: Yes

Re: Settings for BIF with Z-Bif en z6 met 500mm PF instellin

Post by Thomas.B81 »

Hey Stany,

Hartelijk dank voor je reactie, ik heb er al een hoop mee lopen experimenteren. Maar toch nog wat vragen over de instellingen. Bij de setup A5, gebruikte scherpstelpunten heb je alle aanstaan of de helft? Bij A1 selectie af-c prioriteit, ontspannen of scherpstelling? welke lichtmeting, matrixmeting of centrumgerichte meting? vignetteringscorrectie aan? iso ruisonderdruk normaal? opnamer met flikkerreductie aan? diafracctiecorrectie aan?
Gebruik je elektronische sluiter of mechanisch? Welke burst mode? En zo heb ik nog wat instellingen waarvan ik niet weet wat er beter is voor bif.

Groeten Thomas
User avatar
Stany Buyle
moderator
Posts: 2893
Joined: Sun 30 Nov 2008 15:05
Active Member?: Yes
Post pictures?: Yes
Contact:

Re: Settings for BIF with Z-Bif en z6 met 500mm PF instellin

Post by Stany Buyle »

Thomas.B81 wrote:Hey Stany,

Hartelijk dank voor je reactie, ik heb er al een hoop mee lopen experimenteren. Maar toch nog wat vragen over de instellingen. Bij de setup A5, gebruikte scherpstelpunten heb je alle aanstaan of de helft? Bij A1 selectie af-c prioriteit, ontspannen of scherpstelling? welke lichtmeting, matrixmeting of centrumgerichte meting? vignetteringscorrectie aan? iso ruisonderdruk normaal? opnamer met flikkerreductie aan? diafracctiecorrectie aan?
Gebruik je elektronische sluiter of mechanisch? Welke burst mode? En zo heb ik nog wat instellingen waarvan ik niet weet wat er beter is voor bif.
Groeten Thomas
alle scherpstelpunten
ontspannen
centrumgericht met +1 - … - +2 EV, afhankelijk van sterkte van het licht, als je naar de lucht mikt
ALLE in camera softwarecorrecties uitschakelen om de processor al zijn rekenkracht vrij te geven voor de AF (je moet natuurlijk in NEF fotograferen...
mechanische sluiter

:idea: You can support this website...

Vriendelijke groet,
Stany
Thomas.B81
AFFILIATED MEMBER
Posts: 6
Joined: Fri 16 Aug 2019 23:53
Active Member?: Yes
Post pictures?: Yes

Re: Settings for BIF with Z-Bif en z6 met 500mm PF instellin

Post by Thomas.B81 »

Hallo Stany, nogmaals dank voor je reactie. Ik heb mijn nikon Z6 verkocht en een D500 gekocht. De autofocus van de D500 is toch wat sneller en de batterij gaat vele malen langer mee. De Z6 maakt prachtige foto's, maar voor wildlife is de D500 meer geschikt denk ik.
Ik maar de stap naar mirrorles wel over een paar generaties.

Groeten Thomas
User avatar
Stany Buyle
moderator
Posts: 2893
Joined: Sun 30 Nov 2008 15:05
Active Member?: Yes
Post pictures?: Yes
Contact:

Re: Settings for BIF with Z-Bif en z6 met 500mm PF instellin

Post by Stany Buyle »

Thomas.B81 wrote:Hallo Stany, nogmaals dank voor je reactie. Ik heb mijn nikon Z6 verkocht en een D500 gekocht. De autofocus van de D500 is toch wat sneller en de batterij gaat vele malen langer mee. De Z6 maakt prachtige foto's, maar voor wildlife is de D500 meer geschikt denk ik. Ik maar de stap naar mirrorles wel over een paar generaties. Groeten Thomas
De D500 is volgens mij de beste wildlife camera die te koop is bij Nikon, beter dan D850 en beter dan D5 (Ik had ze alle drie)

Z heeft een lange leercurve en ondertussen doe ik er dingen mee die ik met mijn reflexen niet kon, maar je hebt er erg veel geduld voor nodig.

Succes met je D500! Ik kijk uit naar je foto's op dit forum.
Stany
kindest regards,

Stany
I like better one good shot in a day than 10 bad ones in a second...
http://www.fotografie.cafe
Thomas.B81
AFFILIATED MEMBER
Posts: 6
Joined: Fri 16 Aug 2019 23:53
Active Member?: Yes
Post pictures?: Yes

Re: Settings for BIF with Z-Bif en z6 met 500mm PF instellin

Post by Thomas.B81 »

Ik zou best een foto willen posten maar heb geen idee hoe... :oops:
admin
site administrator
Posts: 601
Joined: Sun 10 May 2015 21:45
Active Member?: Yes
Post pictures?: Yes

Re: Settings for BIF with Z-Bif en z6 met 500mm PF instellin

Post by admin »

Thomas.B81 wrote:Ik zou best een foto willen posten maar heb geen idee hoe... :oops:
:arrow: :idea: viewtopic.php?f=53&t=16
Post Reply